PORADNIK PERFUMERYJNY CZ .II - Rodzaje perfum

Wydawać by się mogło, że perfumy to tylko (aż?) perfumy i cóż kogo obchodzić mogą ich rodzaje. Wiele razy jednak spotkałam się z przypadkiem, że ktoś zupełnie nieświadomie zamiast wody perfumowanej kupił toaletową lub zastanawiał się czy tester to to samo co eliksir (lub mnie o tym wręcz przekonywał, o zgrozo!). Wiem, że dla takich perfumoholików jak Wy tego typu  historie wydają się być nieprawdopodobne, jednak niektórzy dopiero zaczynają swoją przygodę z perfumami.
I to dla nich adresowany jest ten post :)


Rodzaje perfum_Testery perfum

Dlatego też pierwsza informacja z mojej strony brzmi: testery (czyli tzw. un-boxy) nie są ani ekstraktami perfum ani ich lepszymi bądź gorszymi zamiennikami. Tester to oryginalny, pełnowartościowy produkt, różniący się od flakonu z półki tylko tym, że zazwyczaj nie posiada korka oraz zapakowany jest w biały i ekonomiczny kartonik.

Jeśli chodzi o rodzaje perfum, wyróżniamy: perfumy, eliksiry perfum, koncentraty perfum, wody perfumowane, wody toaletowe, wody odświeżające oraz wody po goleniu. Czym się różnią? Przede wszystkim stężeniem olejków zapachowych oraz rodzajem alkoholu etylowego. Im więcej posiadają ekstraktów zapachowych oraz im wyższy procent alkoholu, z którym zostały zmieszane, tym wydobywać będą trwalszy i intensywniejszy zapach.

W skład perfum wchodzi ok.15-30% olejków zapachowych (olejki używane w perfumach to w większości ekstrakty syntetyczne, rzadko naturalne), reszta to 90% alkohol etylowy oraz woda.
Z kolei ekstrakty (extrait) olejków tych zawierają ok.20-40%. Zdarza się, że stężenie olejków w eliksirach może przekroczyć nawet 50%, jest to zjawisko jednak dość rzadko spotykane. Te rodzaje pachnideł są najdroższe, a ich trwałość potrafi sięgać nawet kilku dób.
Wyjątek stanowią np. arabskie koncentraty perfum, które w swoim składzie nie zawierają ani kropli alkoholu, a jedynie naturalne olejki zapachowe, rozcieńczone co najwyżej minimalną ilością wody.
Kolejno występują wody perfumowane (Eau de Parfum - EDP), zawierające ok 10-20% olejków zapachowych rozpuszczonych w 90% alkoholu; wody toaletowe (Eau de Toilette - EDT) posiadające tych olejków o wiele mniej, bo zaledwie 4-12% i rozrzedzanych za pomocą 85% alkoholu; wody kolońskie (Eau de Cologne - EDC) złożone od 3 do 6% z olejków oraz wody odświeżające (tzw.mgiełki lub Eau de Fraiche) zawierające w składzie jedynie 1-3% olejków, rozcieńczanych w 70 lub 80% alkoholu. 
Tymczasem wody po goleniu dla mężczyzn (after shave) zawierają olejków od 2 do 4%.

Esencji zapachowych (czyli rodzajów olejków) w jednym flakonie może się znajdować od kilku do kilkuset. Praca perfumiarza polega na właściwym zmieszaniu ich ze sobą i tym samym stworzeniu unikalnej kompozycji. 

Ponadto perfumy dzielimy na damskie, męskie, uniseks oraz na cytrusowe, aldehydowe, zielone, drzewne, kwiatowe, owocowe, wodne, orientalne, cytrusowo-wodne, drzewno-pikantne itd. 

Wody perfumowane oraz toaletowe są w Polsce najczęściej spotykane. 


9 komentarzy :

  1. Ten poradnik świetnie przyda się wszystkim osobom, które zaczynają przygodę z zapachami. Wspaniały pomysł!

    A wiesz ile osób przeczyta Twój tekst i pomyśli :"ja tam swoje wiem, tester jest mocniejszy" ?
    :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :)
      Taaak, niech sobie myślą co chcą, byle mnie o tym nie informowali :>

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy wpis. Niektórych zapewne wyprowadził z błędnego przekonania o większej trwałości testerów. Swoją drogą ciekawe jak proces tworzenia i rozlewania perfum miałby wyglądać w praktyce. :) Dzięki Tobie dowiedziałam się o arabskich koncentratach perfum.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że post przypadł Ci do gustu :) Koncentraty to wspaniała rzecz - szczerze je polecam! A o procesie tworzenia zapachów być może w przyszłości coś napiszę, kiedyś sporo na ten temat czytałam :)

      Usuń
    2. Nawiązując do mojej nieprecyzyjnej poprzedniej wypowiedzi:) Miałam na myśli oddzielne rozlewanie perfum do flakonów przeznaczonych do sprzedaży i testerów:)

      Usuń
    3. Hahah to się dogadałyśmy :)
      Kiedyś właśnie tłumaczyłam znajomej to zjawisko - że we wszystkich flakonach jest dokładnie to samo, później część z nich przeznacza się na testery, a nie na odwrót. Spojrzała na mnie jak na kosmitę i stwierdziła, że skąd ja to mogę wiedzieć, przecież nie stoję tam i tego nie pilnuję :)

      Usuń
  3. Niby wszystko oczywiste, ale fajnie że zebrałaś to w jednym miejscu - taki poradnik to fajny pomysł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :) Cieszę się, kiedy post spotyka się z zainteresowaniem :)

      Usuń
  4. Bardzo jestem wdzięczna za te słowa o początkujących bo ją właśnie taką jestem!
    Uparłam się na perfumy kwiatowe ale konkretnie np.fiołek ,różajaśmin itd.(za nic nie mogę znaleźć)
    Będę wdzięczna za poradę!jak wchodzę do perfumerii to nic mi. Nie odpowiada i tak w kółko.jak pytam sprzedawczyni o radę to słyszę że ona wie niestety mniej ode mnie!poradz proszę Renata


    OdpowiedzUsuń