Cudowna wanilia.........

Zainspirowana jednym z odcinków W.Cejrowskiego na temat wanilii, postanowiłam podzielić się informacjami na jej temat.

W odcinku tym Pan Wojciech mówi o wanilii jako o przyprawie i podkreśla jej walory smakowe, ja natomiast chcę ją przedstawić jako oczywiście składnik perfum.



Uprawa wanilii jest niesamowicie długotrwała. Aby otrzymać jej jedną laskę potrzeba kilkunastu miesięcy. Najpierw przez około 9 miesięcy kwitnie jej łodyga, następnie przez kolejne ok.4 musi się suszyć na pełnym słońcu. Dopiero po wyschnięciu nabiera aromatu i pokrywa się waniliną, białym nalotem, który ma nadzwyczajne właściwości aromatyczne.

Domem wanilii jest Meksyk, jednak można ją uprawiać tak naprawdę prawie wszędzie. Tylko w Meksyku żyje jednak odmiana pszczół, która jest w stanie zapylać kwiaty wanilii. Wszędzie indziej należy ich zapylenia dokonywać ręcznie. 


Wanilia jest jedną z odmian storczyka. Różni się od tych co zdobią nasze mieszkania przede wszystkim wielkością. Wanilia bowiem może rosnąć do kilkunastu metrów w górę, podczas uprawy trzeba ją więc co jakiś czas zawijać wokół łodygi, żeby łatwiej było zebrać jej owoce. 

Olejek waniliowy służy do nawilżania skóry, a zapach wanilii jest silnym afrodyzjakiem. Poza tym ma oczywiście szerokie zastosowanie w kuchni. 

Odmian wanilii jest około 100, niestety z uwagi na wysoki koszt, w naszych perfumach najczęściej dodawany jest jej syntetyczny odpowiednik.



Uwielbiam zapach wanilii w perfumach Yves Rocher Vanille Noire. Są one z dodatkiem mandarynki i kwiatu pomarańczy, co wzmacnia ich zapach i powoduje, że są apetyczne, a zarazem zmysłowe i ciepłe. Otulają mnie swoim aromatem niczym mgiełka. 

Świetne perfumy na bazie wanilii stworzył również Tom Ford - Tobacoo Vanille, gdzie tytoń miesza się z wonią wanilii i z kakao. Najbardziej znanymi jednak perfumami na bazie wanilii są Dior Hypnotic Poison. Wanilia i migdał w bazie oraz kwiaty ze śliwką i kokosem tworzą jedyną w swoim rodzaju, elektryzującą mieszankę. 





7 komentarzy :

  1. Kiedys uwielbialam zapach wanili , jak zaszlam w ciążę niestety zaczął przyprawiać mnie o mdłości co mnie zasmuciło bo musiałam ostawić na jakiś czas zapachy z tą nutą i świeczki wanilliowe. Teraz nadal uwielbiam wanillie a najbardziej w Shalimar'rze Guerlain.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uf to dobrze, szkoda by było, gdyby wstręt do wanilii pozostał u Ciebie na dłużej.. Shalimar akurat nie przyszedł mi do głowy, gdy pisałam ten post, a jest równie ciekawym przykładem.

      Pozdrawiam również :)

      Usuń
  2. Uwielbiam zapach wanilii.Praktycznie w każdych dobrych perfumach budzi zainteresowanie:)
    Roślina ta to jednak ma wymagania:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, jest wymagająca, ale za to jak potrafi się odwdzięczyć:)

      Usuń
  3. Bardzo ciekawy wpis :) Ja też uwielbiam wanilię, ale w perfumach nie mam chyba ulubionej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cieszę się, że tu trafiłam ponieważ również uwielbiam perfumy, lubię o nich pisać i czytać. Wanilia to moja miłość, kocham zapachy z tą nutą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się cieszę, że do mnie trafiłaś rose vanilla :)

      Usuń